Guvernul Bolojan Introduce O Nouă Taxă Auto. Până La 1.900 De Lei Anual

Guvernul condus de Ilie Bolojan a anunțat introducerea unei noi taxe auto pentru mașinile vechi, începând cu luna iulie 2025. Măsura face parte din angajamentele asumate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și va afecta atât persoanele fizice, cât și firmele din transporturi.
Taxa vizează autovehiculele poluante și va fi împărțită în două componente: una percepută la înmatriculare și alta anuală, integrată în impozitul auto. Valoarea totală va depinde de norma Euro, vechimea mașinii și nivelul emisiilor.
Taxa suplimentară pentru vehiculele vechi ar putea ajunge la 1.900 de lei anual
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat:
„Există și jaloane sensibile politic. Un exemplu este ecotaxa pe mijloacele de transport. Ea privește atât impozitarea persoanelor private, cât și a transportatorilor. Avem niște scenarii cât poate să fie această rovinietă și taxa pe transporturile grele. Prim-ministrul a fost ferm, trebuie făcută până la data D și vă pot spune foarte clar că în iulie 2025 ar trebui să apară ordinul de ministru pentru stabilirea tarifelor pe autovehiculele grele, iar modificările Codului fiscal vor include și ecotaxa.”
Printre scenariile analizate de autorități, pentru autoturismele cu normă Euro 2 sau mai jos, impozitul anual ar putea ajunge între 1.750 și 1.900 de lei, în funcție de capacitatea cilindrică și de vechimea mașinii. Directorul Automobile Dacia, Mihai Bordeanu, a subliniat:
„Trebuie să avem curajul să descurajăm utilizarea rablelor. Fără un impozit semnificativ, parcul auto nu se va reînnoi.”
Pentru vehiculele grele folosite în transporturi, Guvernul va introduce sistemul TollRo, care va înlocui rovinieta actuală. Acesta va calcula taxele în funcție de distanța parcursă, emisiile de CO₂ și categoria Euro a vehiculului. Costul estimat este între 0,04 și 0,15 euro pe kilometru. Un camion Euro 3 utilizat zilnic ar putea ajunge la peste 5.000 de lei pe an.
Mecanismul TollRo va avea două componente: o taxă fixă anuală calculată în funcție de tonaj și tipul vehiculului, și o taxă variabilă per kilometru, determinată de emisiile generate. Pentru vehiculele comerciale sub 3,5 tone, taxa anuală ar putea fi cuprinsă între 1.500 și 2.000 de lei, potrivit calculelor preliminare. Toate aceste sume urmează să fie stabilite oficial prin ordinul de ministru emis în iulie.
Impactul măsurii va fi resimțit puternic de șoferii cu venituri mici, mai ales din mediul rural, unde circulă numeroase mașini cu o vechime de peste 15–20 de ani. Taxa anuală estimată de până la 1.900 de lei se va adăuga altor cheltuieli, precum revizii, reparații sau eventual reînmatriculări.
Reprezentanții transportatorilor avertizează că costurile impuse vehiculelor grele se vor reflecta în scumpirea produselor și serviciilor, cu posibile creșteri între 5 și 10% la raft. Într-un context economic deja dificil, aceste scumpiri pot afecta direct consumatorul final.
Autoritățile spun că aceste taxe sunt obligatorii pentru a atinge țintele de mediu ale Uniunii Europene și pentru a nu pierde finanțările prin PNRR. România riscă să piardă până la 7,8 miliarde de euro dacă nu implementează la timp reformele în sectorul transporturilor.
În momentul de față, Ministerul Finanțelor și Ministerul Transporturilor lucrează împreună cu autoritățile europene pentru a adapta sistemul informatic și pentru a-l face compatibil cu Directiva Eurovignette. TollRo va trebui să respecte standardele UE pentru a fi funcțional.
Conform calendarului guvernamental, în iulie 2025 va fi emis ordinul de ministru privind tarifele pentru vehiculele grele. Pentru persoanele fizice, ecotaxa integrată în impozitul auto va intra în vigoare începând cu anul 2026. Până atunci, vor fi stabilite platformele de plată și modul de calcul al impozitului.
Conținutul publicat pe politica.dinpopor.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨